Frukt och Grönt

Våra tidigare artiklar om att äta mer frukt och grönt på jobbet har varit uppskattade vilket vi naturligtvis är mycket glada för. Livsmedelsverkets relativt nya kost rekommendationer eller kostråd om man så vill verkar dessutom gå i en liknande riktning, vilket kanske inte förvånar så många…

Vi kanske ska börja med deras korta sammanfattning av kostråd

Råden på en minut MER grönsaker, frukt och bär fisk och skaldjur nötter och frön rörelse i vardagen BYT TILL fullkorn nyttiga matfetter magra mejeriprodukter MINDRE rött kött och chark socker alkohol

MER grönsaker **frukt och bär ** fisk och skaldjur ** nötter och frön ** rörelse i vardagen

Mer Frukt & Grönt

BYT TILL

~~ fullkorn ~~

nyttiga matfetter

magra mejeriprodukter

— MINDRE — *rött kött* och chark * socker * alkohol

Ät mer Frukt och Grönsaker

Mer GRÖNT & FRUKT Ät mycket grönsaker, frukt och bär! Välj
gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål,
blomkål, broccoli, bönor och lök.

Hemligheten ligger i att hitta sitt  egna – personliga sätt att få det hela att funka,
Mer GRÖNT OCH FRUKT Ät mycket grönsaker, frukt och bär!

HITTA DITT SÄTT
Tips för att få det att funka

Ät mer Frukt och Grönsaker

DET SKÖNA GRÖNA
Låt grönsakerna ta plats och bygg upp måltiden utifrån dem! Gör vackra sallader med färgglada grönsaker, rotfrukter och bönor. Strö gärna över lite nötter eller frön. Tänk grönt även när du äter ute eller köper färdigmat.

TÄNK ISKALLT
Ha alltid frysta grönsaker hemma. De är lika nyttiga som färska och ligger inte och skrumpnar i kylen. Frys in sommarens bär till vinterns gröt eller yoghurt!

VARIERA MERA
Koka, woka, råriv, ugnsrosta, grilla, panera och puréa. Det finns mängder med tillagningssätt och möjligheter!

MAXAT MIXAT
Smoothies av grönsaker, frukt eller bär är ett sätt att äta eller dricka nyttigheterna utan att gå miste om fibrerna.

UPPTÄCK BALJVÄXTER
Gör hummus, falafel, bönburgare, chili con carne, soppor eller grytor av bönor, kikärter eller linser. Du smaksätter enkelt med vitlök, lime, chili, curry eller örtkryddor.

Frukt Fruktfat

NJUT SÄSONG
Vissa grönsaker, frukter och bär tål inte att lagras så länge. Passa på att äta dem när det är säsong. Då är de godast, billigast och miljö smartast.

FÄRGGLATT ÄR NYTTIGT
Grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen. Därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt. Många grönsaker och frukter är rika på fibrer, som har olika positiva effekter i kroppen. Fibrer mättar bra och håller magen igång.
Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå.

LITEN MILJÖPÅVERKAN
Grova grönsaker är ett miljösmart val -de har lägre klimatpåverkan än salladsgrönsaker och kan lagras längre. Miljömärkningar gör det lättare att hitta grönsaker och frukter som odlats miljösmart. I ekologisk odling får bara ett fåtal kemiska bekämpningsmedel användas och klimatcertifiering bidrar till minskad klimatpåverkan.Krav Märkt Ekologiskt certifierad produktion

Naturens skalplagg

Var klyftig och tänk globalt på världens frukterfamiljeboxen

Var sak har sin tid

Och från atom till planetära system så verkar det mest gå runt i cykler, finns det något egentligt fundament för något annat mer fundamentalt.

Frukt för Företag och Företagsamma